wtorek, 21 maja 2013

Sztokholm. Komunikacja

Komunikacja miejska w Sztokholmie należy do jednych z najlepszych w Europie. Rozwinięta sieć metra wspomagana tak zwanymi "tramlinkami" (liniami tramwajowymi łączącymi odległe dzielnice z najbliższymi stacjami "tunnelbany") oraz docierającymi dosłownie wszędzie autobusami robi wrażenie zwłaszcza w kontekście ciągłej rozbudowy tego już znakomicie funkcjonującego systemu.

Pociąg metra na stacji T-Centralen - jedynym przystanku, na którym łączą się wszystkie linie sztokholmskiej tunnelbany; 01.05.2013.

Gamla stan, czyli wyspa, na której znajduje się sztokholmska starówka (na drugim planie), jest ciągle źle skomunikowana z innymi stołecznymi dzielnicami. Rozbudowa sieci dróg postępuje jednak niezwykle szybko; 02.05.2013.

Pociąg metra pokonujący most widziany z Gamla stan; 02.05.2013.



Sztokholmska starówka i Parlament; 02.05.2013.


Sztokholm posiadał niegdyś rozbudowaną sieć linii tramwajowych. Obecnie (nie licząc tramlinków łączących odległe dzielnice z przystankami metra) kursuje w mieście tylko jeden tramwaj - linia 7 - łącząca centrum miasta ze skansenem; 02.05.2013.





Znajdująca się 35 metrów pod ziemią skalna stacja Kungsträdgården - początek niebieskiej linii metra. Stacja znana jest ze swojego niezwykłego wystroju; 04.05.2013.



Sztokholm to liczne kanały, brakuje jednak w stolicy Szwecji zorganizowanej sieci tramwajów wodnych - tak, jak ma to miejsce w Oslo; 03.05.2013.

Tramlink; 03.05.2013.


Sztokholmska kolej podmiejska na stacji w Nynäshamn, której jedyną wadą jest... brak toalet w pociągach; 04.05.2013.

wtorek, 14 maja 2013

Srebrne Szombierki

Budowane osiedle Srebrne Stawy w bytomskich Szombierkach, 27.04.2013.
  
Plany są ambitne: luksusowe osiedle domów jednorodzinnych (w budowie), pole golfowe (już czynne), restauracje, sklepy, tereny zielone, nadszybie Szybu Krystyna niczym wieża widokowa, nowe drogi dojazdowe, estakady, parkingi, place zabaw... Tak za kilka lat może wyglądać osiedle Srebrne Stawy budowane na terenach pokopalnianych KWK Szombierki.

Inwestycja faktycznie jest systematycznie realizowana. Aktualnie powstaje jedna z nowych dróg dojazdowych do Srebrnych Stawów oraz trwa budowa kolejnych domków, zaś pole golfowe zdobywa popularność. Najważniejsze jest jednak to, aby osiedle rzeczywiście zmieniło (w niedalekim czasie!) oblicze Bytomia; by stało się symbolem zmian w tym zniszczonym upadkiem przemysłu, a także samym przemysłem, mieście. Plany robią wrażenie. Srebrne Stawy znacznie powiększą Szombierki. A może nawet staną się osobną, nową dzielnicą.

Kiedy napijemy się kawy na szczycie wieży Szybu Krystyna, oglądając piękną panoramę Śląska? Oby jak najszybciej.
Pole golfowe, 27.04.2013.

Szyb Krystyna, 27.04.2013.

wtorek, 7 maja 2013

Żar

Kolej linowo-terenowa na Żar, 21.04.2013.

Góra Żar (761 m n.p.m.) w Beskidzie Małym (Międzybrodzie Bialskie, powiat żywiecki, województwo śląskie) znana jest z elektrowni szczytowo-pompowej Porąbka, która na szczycie góry posiada swój ogromny zbiornik wodny. Choć fauna i flora zmieniły się na Żarze wraz z budową zakładu, wystarczy wejść na jakikolwiek górski szlak aby szybko dosięgnąć dzikiej, beskidzkiej przyrody.

Szczyt niestety zawsze pełen jest turystów, co zawdzięczać można kolejce linowo-terenowej. Łatwo jednak od nich uciec wchodząc na niedaleką Kiczerę (831 m n.p.m.).


Kiczera, 21.04.2013.